Markkinoinnin automaatiojärjestelmä ei ratkaise ongelmiasi

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä ei ratkaise ongelmiasi

Avainsanat: , , ,
tiistai, 21.3.2017

Mitä haluat markkinoinnilta? Lisää hyviä liidejä? Lisää myyntiä? Markkinoinnin automaatiojärjestelmän hankkiminen ei tuo näistä mitään.

Jos markkinoinnin automaatiojärjestelmä ei ratkaise ongelmia, miksi kaikki haloo sen ympärillä? Itsekin olen kirjoittanut aiheesta useita blogitekstejä, e-kirjan ja kuvannut videon.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä ei itsessään ratkaise mitään. Työkaluna se voi kuitekin mahdollistaa työskentelytapojen muutokset, jotka saavuttavat toivottuja tuloksia.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä on työkalu

Voisin ostaa kalliin viulun, mutta koska en ole aikaisemmin sellaiseen edes koskenut, en saisi sillä aikaan muuta kuin korvia viiltävää kakofoniaa. Viulu mahdollistaa taitavan muusikon käsissä upeita asioita, mutta on vain väline, jonka ostaminen ei vielä riitä saamaan aikaan upeaa musiikkia.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä on myöskin vain väline, jonka ostaminen ei vielä riitä saamaan aikaan upeita tuloksia markkinoinnissa. Mitä ajattelit tehdä järjestelmällä? Millaista markkinointia olet automatisoimassa?

Viuluanalogian voi viedä vielä pidemmälle: aloittelevan viulistin soittimen laatu ei ole niin kriittinen tekijä kuin maailmanluokan huipun kohdalla. Samoin yksinkertaisempaan markkinointiin riittää hieman yksinkertaisempi järjestelmä, mutta osaavissa käsissä sellaisen ominaisudet voivat rajoittaa tekemistä.

Mikä niitä tuloksia tuo?

Jos markkinoinnin automaatiojärjestelmän hankkiminen ei tuo tuloksia, mikä tuo?

Markkinoinnin automaatio

Niin hienoa kuin se olisikin, markkinoinnin automaatiojärjestelmä ei ole musta laatikko, joka tuottaa timanttisia liidejä myynnille itsekseen.

Taustalla ovat ne muutokset, joita markkinoinnin automaatiojärjestelmän onnistunut käyttöönotto vaatii organisaatiossasi. Ne muutokset, joilla “perinteisestä” B2B-markkinointiorganisaatiosta tehdään konkreettisia tuloksia tuottava, timanttista sisältöä julkaiseva inbound-kone.

Nämä muutokset vaikuttavat monella eri osa-alueella, kuten:

  • Ensimmäinen askel on ymmärtää, miten yritys haluaa markkinoida ja myydä. Prosessit ja niitä tukevat järjestelmät tulee sovittaa tähän.
  • Markkinointiin on löydettävä oikea osaaminen sekä teknisestä näkökulmasta että esimerkiksi sisällöntuotantoa varten.
  • Markkinoinnin ja myynnin yhteistyön tulee olla kunnossa. Muuten markkinoinnin kovalla rahalla ja/tai työllä tuottamat liidit putoavat vain inbound-limboon.
  • Timanttisen sisällön tuottaminen vaatii myös muun organisaation saamista mukaan sisällöntuotantoon.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä ei ole oikotie onneen, joka alkaa tuottamaan timanttisia liidejä päivästä yksi. Se on työkalu, joka mahdollistaa tietyn kaltaisen B2B-markkinoinnin. Toisaalta väärissä käsissä se moninkertaistaa huonon markkinoinnin aiheuttaman tuhon.

En kuitenkaan sano, etteikö teidän kannattaisi hankkia markkinoinnin automaatiojärjestelmää. Monessa B2B-markkinointia tekevässä yrityksessä siitä on hyötyä ja itse pidän sitä erittäin hyvänä työkaluna. Ensimmäisenä kuitenkin pitää laittaa perusasiat kuntoon ja ymmärtää, mitä järjestelmältä halutaan.

Jos haluat lukea aiheesta lisää, käy lataamassa ilmainen e-kirja Kymmenen oppituntia markkinoinnin automaatiosta.

Kirjoittaja:

Jarmo on kokenut B2B-markkinoinnin ammattilainen, jonka intohimona on strategisen, liiketoimintaa tukevan ja myyntiä lisäävän markkinoinnin suunnittelu, johtaminen ja toteuttaminen. Päivätöikseen Jarmo työskentelee B2B markkinointipäällikkönä Berner Oy:ssä.

Vastaa

Roskapostin esto *