Tee parempaa sisältöä astumalla lukijan saappaisiin

Tee parempaa sisältöä astumalla lukijan saappaisiin

Avainsanat: ,
tiistai, 20.12.2016

Älä mieti sisältöä tehdessäsi, mitä haluat sanoa. Mieti sen sijaan, mitä haluat lukijan oppivan. Kääntämällä lähestymistapasi ylösalaisin teet parempaa sisältöä.

Hyvä sisältö auttaa auttaa lukijaa. Sisältömarkkinoinnin ytimessä onkin tehdä sisältöä, jonka se lukija kokee omalta kannaltaan arvokkaaksi. Sanan “lukeminen” voit tietenkin korvata katsomisella tai kuuntelemisella.

Yleisiä sisältömarkkinoinnin ongelmia ovat mm. liian kevyt sisältö, tyhjänpäiväinen jargon-lätinä tai auttamisen sijaan liika keskittyminen oman yrityksensä ylivertaisuuteen. Yksi ongelma voi olla se, ettei sisältöä tuotettaessa suunnitella mitään. Toinen voi olla se, että näkökulma on väärä.

Astu lukijan saappaisiin

Sen sijaan, että mietit minäkeskeisesti “Mitä haluan viestiä lukijalle?”, käännä asetelma: “Mitä haluan lukijan oppivan luettuaan tämän tekstin?” Tällä lähestymistavalla on kaksi merkittävää etua:

lukijan: Tämän pitäisi olla aina ensimmäinen lähtökohta. Älä mieti sitä, mitä haluat viestiä, vaan katso asiaa lukijan näkökulmasta. Lukijaa ei kiinnosta yrityksesi, vaan hän on kiinnostunut löytämään ratkaisun omiin ongelmiinsa. Astut siis lukijan saappaisiin.

oppivan: Toinen sisältömarkkinoinnin ytimessä oleva seikka: jos käytän aikaani kuluttaakseni sisältöäsi (ja erityisesti jos annan sinulle sähköpostiosoitteeni) odotan saavani hyödyllistä tietoa vastikkeeksi. Jos lataan oppaan, en halua kevyttä Powerpoint-kalvosettiä tai tyhjää lätinää. Haluan oppia jotain kannaltani hyödyllistä. Listaa siis ne asiat, jotka haluat lukijan oppivan.

Lähde liikkeelle yleisöstä

Hyvän sisällön periaate on yksinkertainen: se auttaa. Se kertoo lukijalle jotain uutta, joka auttaa tätä tekemään työnsä paremmin. Lähde siis liikkeelle siitä, mitkä asiat auttaisivat yleisöä tekemään työnsä paremmin. Mitä lukija oppii luettuaan oppaasi? Tai katsoja katsottuaa videosi?

Samaa ajattelumallia voit hyödyntää myös valmistautuessasi esimerkiksi esiintymiseen tai tarjousesittelyyn. Sen sijaan, että mietit, mitä haluat sanoa, voit miettiä, mitä haluat yleisösi oppivan ja ajattelevan esityksesi jälkeen.

Kun olet listannut ne asiat, jotka haluat lukijan, katsojan tai kuuntelijan oppivan sisällön avulla, voit lähteä miettimään, millainen rakenne ja tarina nämä asiat mahdollisimman hyvin kertoisi.

Kirjoittaja:

Jarmo on kokenut B2B-markkinoinnin ammattilainen, jonka intohimona on strategisen, liiketoimintaa tukevan ja myyntiä lisäävän markkinoinnin suunnittelu, johtaminen ja toteuttaminen. Päivätöikseen Jarmo työskentelee B2B markkinointipäällikkönä Berner Oy:ssä.

Vastaa

Roskapostin esto *