2017 tavoite: parempaa sisältöä, kuin monet sisältömarkkinointia tekevät yritykset

2017 tavoite: parempaa sisältöä, kuin monet sisältömarkkinointia tekevät yritykset

Avainsanat: ,
tiistai, 3.1.2017

Päätin aloittaa vuoden kirjoittamalla, mitä tältä sivustolla on odotettavissa vuoden 2017 aikana. Ja miksi.

Perustin jarmotuutti.fi-sivuston lähinnä siksi, että halusin luoda oman median. Monet asiantuntijat kirjoittavat säännöllisesti LinkedIniin, mutta pitkässä juoksussa koen mielenkiintoisempana ja hyödyllisempänä rakentaa yleisöä omien sivujeni kautta. Samalla voin kokeilla helpommin mielenkiintoisia uusia juttuja.

Tavoitteekseni vuodelle 2017 olen asettanut tehdä parempaa sisältöä, kuin iso osa sisältömarkkinointia tekevistä yrityksistä. Koska miksi tyytyä vähempään? Käytännössä tämä tarkoittaa ennen kaikkea mielenkiintoista ja hyödyllistä sisältöä, joka on myös tuotettu laadukkaasti.

Huomioiden kuitenkin kaksi seikkaa:

  • En ole päivätöikseni yrittäjä tai konsultti, vaan Karttakeskuksen markkinointipäällikkö, päävastuunani tämän Suomen suurimman paikkatietoratkaisuja tarjoavan yrityksen B2B-markkinointi. On selvää, että muut projektit menevät tämän työn sivussa, eivätkä saa haitata päivätöitäni. Tämä ja muu elämä asettaa hieman rajoitteita sisällön määrän suhteen.
  • Suhtaudun omiin sisältöihini harrastuksena. En valitse sisältöä tai sisältöformaatteja puhtaasti vain lukijoiden preferenssien kannalta, vaan huomioiden myös sen, millaisen tekemisen koen mielekkääksi. Oman jaksamisen kannalta ei olisi järkevää puskea vapaa-aikana hampaat irvessä ulos asioita, joiden tekemistä ei koe mielekkääksi.

Tämän kautta olen päätynyt kolmeen sisältöformaattiin, joilla lähden liikkeelle tänä vuonna. Ensimmäiset esimerkit uusista formaateista ehdin julkaista jo joulukuussa.

  • Blogi on tällaisten sivustojen peruskauraa. Blogissa kirjoitan lyhyempiä tekstejä omasta näkökulmastani, tarkastellen B2B-markkinointia kokonaisvaltaisesti. Voin myös julkaista vierailijoiden kirjoituksia, jos kirjoittajia tulee vastaan. Tavoitteena yksi blogiteksti viikossa.
  • Videohaastattelujen piti alun perin olla lyhyitä, mutta ensimmäisessä haastattelussa Timo Häkkisellä riitti hyvää asiaa niin paljon, että päätin unohtaa tämän rajoituksen. Tavoitteenani on haastatella erilaisia B2B-markkinoijan näkökulmasta mielenkiintoisia ihmisiä ja samalla oppia tekemään parempia haastatteluja. Julkaisen haastattelut myös pelkkänä audiona, kunhan keksin hyvän palvelun, johon haastatteluja voi tallentaa. Haastatteluja pyrin julkaisemaan noin kerran kuussa.
  • Artikkeleissa tavoitteenani on ottaa hieman journalistisempi näkökulma (oman osaamiseni puitteissa) ja kirjoittaa pidempiä tekstejä eri osa-alueista. Näiden julkaisulle en ole asettanut tavoitetta, vaan kirjoitan niitä ehtiessäni, kun vastaan tulee mielenkiintoisia aihepiirejä.

Videohaastattelut ovat hyvä esimerkki siitä, että haluan tehdä asioita omalta kannaltani mielenkiintoisella tavalla. Pääsisin paljon helpommalla tekemällä haastattelusta pelkän podcastin tai kuvaamalla sen yhdellä kameralla. Haluan kuitenkin haastaa itseäni, kehittää osaamistani ja tehdä myös tuotannollisesta näkökulmasta laadukkaampaa sisältöä, joten kuvaan haastattelut kahdella kameralla ja editoin ne jälkeenpäin.

Vuoden ensimmäiset haastattelut on jo sovittu ja ensimmäinen videohaastattelu on odotettavissa tammikuun jälkimmäisellä puoliskolla. Otan mielelläni myös vastaan ehdotuksia mielenkiintoisista haastateltavista.

Tämän sivuston lisäksi kirjoitan mielelläni myös vieraskirjoituksia, joten näitä voi minulta kysellä. Toiseen mielipiteeseen kirjoitin viime vuonna yhden kirjoituksen ja varmasti lisää tänä vuonna (jos kirjoituksiani sinne halutaan).

Mihin toivon tämän kaiken johtavan?

Henkilöbrändin rakentaminen on hidasta, joten en odota tältä vuodelta ihmeitä. Kahden asian kanssa olisi mielenkiintoista päästä liikkeelle:

  • Voisin mielelläni tehdä sivutöinä pienimuotoisia konsultointiprojekteja ja pitää esimerkiksi koulutuksia. Tällaiset ovat hyvä tapa kasvattaa myös omaa osaamistaan ja laajentaa näkökulmaansa. Näiltä osin ensimmäinen räätälöity koulutus on jo sovittu alkuvuodelle.
  • Olisi myös mielenkiintoista käydä puhumassa tilaisuuksissa useammin. Viime vuonna pidin yhden puheenvuoron aamiaisseminaarissa. Tämän osalta lienee syytä konsultoida kokeneempia puhujia siitä, kuinka asian kanssa pääsisi liikkeelle.

Joka tapauksessa uskallan väittää, että alkaneelle vuodelle on odotettavissa mielenkiintoisia juttuja. Suosittelenkin ehdottomasti tilaamaan tiedon uusista julkaisuista sähköpostiin tästä.

Kirjoittaja:

Jarmo on kokenut B2B-markkinoinnin ammattilainen, jonka intohimona on strategisen, liiketoimintaa tukevan ja myyntiä lisäävän markkinoinnin suunnittelu, johtaminen ja toteuttaminen. Päivätöikseen Jarmo työskentelee B2B markkinointipäällikkönä Berner Oy:ssä.

Vastaa

Roskapostin esto *