Markkinoinnin arvostus: ikuinen muna-kana-ongelma?

Markkinoinnin arvostus: ikuinen muna-kana-ongelma?

Avainsanat: ,
torstai, 17.1.2019

Juuri julkaistun MarkkinointiSuomi-tutkimuksen tulokset ovat kiertäneet sosiaalista mediaa: markkinointia ei juurikaan arvosteta PK-yrityksissä.

Esimerkiksi Markkinointi & Mainonta uutisoi tutkimuksesta:

“Tutkimuksen mukaan suomalaisten pk-yritysten markkinointipanostukset ovat vaatimattomia ja iso osa yrityksistä suhtautuu markkinointiin huolettomasti. Alle puolet yrityksistä pitää tutkimuksen mukaan markkinointia oleellisena osana ydinliiketoimintaansa.”

Samalla kuitenkin huomautetaan, että juuri markkinointiin panostavat yritykset menestyvät parhaiten. Jos saisimme lisää näitä paremmin menestyviä yrityksiä, saisimme sen kautta Suomeen lisää työpaikkoja ja hyvinvointia.

Mutta miten?

Ikuinen muna-kana-ongelma?

Kumpi tuli ennen: muna vai kana? Jos tarkkoja ollaan, niin munivia eläimiä oli jo kauan ennen kanoja, mutta sitten itse aiheeseen: Miten markkinointi voisi osoittaa merkityksensä, jos sille ei anneta tähän mahdollisuutta?

Tämä ongelma korostuu hektisessä toimintaympäristössä, jossa kenelläkään ei oikein tunnu olevan aikaa hengähtää ja tarkastella kokonaisuutta strategisesta näkökulmasta (mikä ei tietenkään ole hyvä tilanne).

Markkinoinnille on taktisten kampanjoiden lisäksi lykätty pikkujoulut, myyjien kalvojen siistimiset ja joku vielä pyytää t-paitoja firman marathon-joukkueelle. Jos näiden kanssa ei ole tarkkana, niin sitten joku on juoksemassa t-paidassa, johon firman nimi on kirjoitettu Comic sans -fontilla. Tämän jälkeen ei markkinoija voisi edes osallistua aamiaisseminaariin ilman, että muut osoittavat sormella ja nauravat.

Ja samalla jos yrityksen johto rekrytoi markkinoinnin johtoa toteuttamaan markkinointia, saadaan toteutettua markkinointia. Monesti hakemuksessa on määritelty hyvin tarkasti jopa teknologiatasolla, mitä pitäisi osata. Olisiko parempi etsiä markkinoinnin johtoa tuomaan liiketoiminnan kannalta merkittäviä tuloksia?

Ongelma on niin merkittävä, etten usko, että siihen löytyy mitään yhtä ratkaisua.

Töitä on tehtävä joka suunnalla

En usko, että tähän ongelmaan löytyy yhtä selkeää ratkaisua, kuten “liikkeenjohdon on ymmärrettävä markkinoinnin arvo” tai “markkinoinnin on opittava tuottamaan oikeita ja mitattavia tuloksia”.

Täydellisessä maailmassa tietenkin toteutuisivat molemmat. Käytännössä kuitenkin jossain yrityksessä tapahtuu toinen, jossain taas toinen. Toisen tapahtuminen johtaa onneksi yleensä myös toiseen. Jossain yrityksissä ei tapahdu ehkä kumpaakaan, mutta ei jokainen yritys muutenkaan menesty. Tärkeää olisi kuitenkin saada mahdollisimman moni menestymään.

Jotta vaikutusta alkaa näkyä, on molempien ongelmien kanssa tehtävä kovasti töitä.

Ja loppuun vielä häpeämätön promo: jos olet töissä B2B-liiketoiminnassa mukana olevassa yrityksessä, kannattaa muutosmatka aloittaa lukemalla 22.1.2019 julkaistava kirjani “Vierailijasta asiakkaaksi – dataohjattu B2B-markkinointi tuo lisää myyntiä ja mitattavia tuloksia”. Sen saa ladata pdf:nä tältä sivustolta ilmaiseksi ja se käsittelee juuri tätä aihetta.

Vierailijasta asiakkaaksi

Kirjoittaja:

Jarmo on kokenut B2B-markkinoinnin ammattilainen, jonka intohimona on strategisen, liiketoimintaa tukevan ja myyntiä lisäävän markkinoinnin suunnittelu, johtaminen ja toteuttaminen. Päivätöikseen Jarmo työskentelee B2B markkinointipäällikkönä Berner Oy:ssä.

Vastaa

Roskapostin esto *