1+3 nykyaikaisen B2B-markkinoinnin piirrettä

1+3 nykyaikaisen B2B-markkinoinnin piirrettä

Avainsanat:
torstai, 30.3.2017

Nykyaikaista B2B-markkinointia määritteleviä piirteitä eivät ole esimerkiksi sisältömarkkinointi, markkinoinnin automaatio, sosiaalinen media tai videot. Ne ovat kanavia. Tärkein muutos istuu paljon syvemmällä.

Sisältömarkkinointi on tullut jäädäkseen ja videon merkitys tulee nousemaan B2B-markkinoinnissa. Nämä kuitenkin määrittelevät nykyaikaista B2B-markkinointia yhtä paljon kuin naulain kirvesmiehen työtä. Sosiaalisen median kanavatkin ovat vain kanavia muiden joukossa; työkaluja, jolla pyritään tiettyyn tavoitteeseen.

Joskus oikea työkalu on video, joskus edelleen printtimainonta, jos sillä tavoitetaan oikea kohderyhmä oikealla tavalla. Jos halutaan ymmärtää nykyaikaista B2B-markkinointia, on mentävä kanavia syvemmälle.

Tässä 1+3 tärkeää nykyaikaisen B2B-markkinoinnin piirrettä. 1+3 siksi, että ensimmäinen piirre on selkeästi muita tärkeämpi, jonka tulisi määrittää kaikkea muuta tekemistä.

Markkinointi on liiketoiminnan ytimessä

Vaikka asian pitäisi olla itsestäänselvä, puhutaan edelleen “liiketoiminnasta turvallisesti etäällä olevasta markkinoinnista”. Nykyaikaisen B2B-markkinoinnin tärkein piirre onkin se, että markkinoinnin on oltava liiketoiminnan ytimessä, tuottamassa selkeää arvoa yritykselle.

B2B-liiketoiminnassa markkinointi on mielletty perinteisesti myynnin tukifunktioksi, joka miettii värejä ja logoja, tilailee esitteitä myynnille ja järjestää kivoja tapahtumia. Nykypäivän jatkumo tästä ovat esimerkiksi sosiaalisen median päivitykset.

Nykyaikainen B2B-markkinointi on ajamassa kasvua. Se tuottaa myynnille hyviä liidejä osana yhteistä prosessia, se kehittää erottuvaa brändiä rakentamalla mielipidejohtajan asemaa, se on kehittämässä hyvää asiakaskokemusta ja tuo näkemystään mukaan liiketoiminnan kehittämiseen.

Markkinointi lävistää organisaation

On selvä, että nykyaikainen B2B-markkinointi tekee tiivistä yhteistyötä myynnin kanssa yhteisessä markkinoinnin ja myynnin prosessissa. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä, vaan markkinoinnin on lävistettävä koko organisaatio. Pitkässä juoksussa markkinointiosaaminen on pystyttävä tuomaan osaksi liiketoiminnan ydinprosesseja.

Sisältömarkkinointi taas on hyvä esimerkki siitä, kuinka myös käytännön tekeminen vaatii apua muualta: näkemyksellinen ja asiakkaiden kannalta hyödyllinen sisältö ei synny itsestään, vaan vaatii organisaation asiantuntemuksen hyödyntämistä.

Myöskään yrityksen kannalta potentiaalisesti erittäin arvokkaat henkilöbrändit ja työntekijälähettäjyys eivät synny markkinoinnin mahtikäskystä sormia napsauttamalla. Ne vaativat aikaa ja yhteistyötä. Yrityksestään ja sen tuottamista sisällöistä ylpeä, työhönsä tyytyväinen työntekijä jakaa näitä sisältöjä mielellään. Ilman, että se tuntuu väkinäiseltä.

Markkinointi on mitattavaa

Ilman hyviä mittareita markkinoinnin tehokkuuden mittaaminen on mahdotonta. Perinteiset mittarit, kuten click through ratet ja konversioprosentit, ansaitsevat oman paikkansa osana kanavien kehittämistä, mutta yrityksen tuloksen kannalta niillä ei ole merkitystä. Tykkäyksillä vielä vähemmän.

Nykyaikaisen B2B-markkinoinnin mittaaminen lähtee liiketoiminnan kannalta merkityksellisten tulosten mittaamisesta. Markkinoinnissa on ymmärrettävä erilaisia mittareita ja osattava rakentaa tilanteeseen parhaiten sopiva kokonaisuus. Oli kyse sitten myynnistä, ROI:sta, customer life-time valuesta tai uuden asiakkuuden hankkimisen kustannuksista.

Markkinointi on ketterää

Aikaisemmin koko vuoden markkinointikalenteri saatettiin päättää edellisen vuoden lopulla. Nykyisin siinä ei ole mitään järkeä. Tilanteet muuttuu ja jatkuvasti kokeilevan sekä oppivan markkinoinnin on kyettävä tuomaan opitut asiat käytäntöön nopeasti.

Ketterä markkinointi mahdollistaa myös tekemisen järkevämmämmän priorisoinnin. Markkinoinnin backlogia voidaan käydä yhdessä läpi liiketoiminnan edustajien ja myynnin kanssa, nostaen kiireellisimpiä ja parhaita tuloksia tuovia toiminpiteitä työjonossa muiden edelle.

Mitä mieltä itse olet? Mitkä piirteet määrittelevät nykyaikaista B2B-markkinointia? Jätä kommentti alle!

Kirjoittaja:

Jarmo on kokenut B2B-markkinoinnin ammattilainen, jonka intohimona on strategisen, liiketoimintaa tukevan ja myyntiä lisäävän markkinoinnin suunnittelu, johtaminen ja toteuttaminen. Päivätöikseen Jarmo työskentelee B2B markkinointipäällikkönä Berner Oy:ssä.

Vastaa

Roskapostin esto *